fredag 17 augusti 2012

Flyttkaos och drömmar.

 
För fyrtioelfte gången har vi nu flyttat och städat ur ännu en lägenhet sen vi kom till Stockholm. Nu hoppas jag vi kan landa en stund, för det börjar bli tröttsamt att packa ner, packa upp, skura, feja, muttra, adressändra, sortera...

Nästa gång vill jag ha ett hus. Ett lagom stort hus, med en lagom stor och jämn gräsmatta som går snabbt att klippa (eller klipper sig själv, det vore det ultimata), en lagom stor garageuppfart där det landar lagom mycket snö som sällan behöver skottas bort. Jag vill bygga en bro, eller en farstukvist som det rikssvenskt heter, där jag kan sitta på trappen och filosofera.

Jag vill ha ett riktigt piano, kunna hänga upp tavlor, spela hög musik mitt i natten och lyssna till tystnaden på dagen. Jag vill ha gästrum, där mina nära och kära kan sova när de kommer och hälsar på. Jag vill ha ett rum som går att fylla med gamla kartonger med nostalgiska prylar, som jag egentligen inte behöver men heller inte har hjärta att slänga.

Jag vill ha mitt och Roberts namn på postlådan och bestämma själv hur länge det ska få stå kvar där. Kanske står det kvar där resten av vårt liv, kanske har vi byggt lådan själva i hobbyrummet i vårt fina hus.


Men först ska vi göra det bästa av det vi har just nu. Få ordning i nya bostaden. Slänga lite prylar (utan nostalgivärde) och ge bort en del till de som behöver det bättre.

Egentligen spelar det inte så stor roll vart vi bor.
Huvudsaken vi har tak över huvudet, och att vi är tillsammans.

Ha en fin helg!

/Annalunda
 

1 kommentar: