fredag 28 maj 2010

Hur trött är en gnu?

Jag hör ofta människor som säger att de är trötta som en gnu och detta började jag fundera på. Man kan tydligen också vara hungrig som en gnu och längta som en gnu. Varifrån kommer dessa uttryck?

Jag gick in på Wikipedia för att läsa lite om detta djur. Nu vet jag att det är stora hovdjur som lever i flock i södra och östra Afrika. De äter gräs och söker sig ständigt till nya betesmarker för att hitta föda. Dräktigheten är 9 månader och när kalven kommer ut lär den sig att stå och gå/springa efter ett par minuter. Inom en timme kan den fräsa på lika snabbt som sina föräldrar, så den slipper undan rovdjur.

Så, vad har jag då kommit fram till efter denna undersökning...?

Jo!

Det är klart att en gnu blir trött av att ständigt vara på resande fot för att hitta mat och hävda sig mot andra varelser som vill äta upp en. Denna flykt från faror och färdandet långa sträckor bidrar givetvis till en kurrande mage, gnun måste ju bli jättehungrig! Och självklart längtar en gnu efter gröna sköna lugna områden att bara ströva omkring och få ta det lite lugnt i.

Ganska logiskt, eller hur?

Sedan vill jag tillägga stark som en gnu, lättlärd som en gnu, envis som en gnu, målinriktad som en gnu, hoppfull som en gnu och fantastisk som en gnu.

Heja gnun!

/Annalunda

10 kommentarer:

  1. Jag skrattar så jag kiknar -- gud vad fyndigt! :)

    SvaraRadera
  2. Och gullig som en gnu.

    SvaraRadera
  3. Gnuer pussar inte...
    dom gnussar... :)

    SvaraRadera
  4. Hungrig som en varg har man hört och logiken där ligger i att vargar ibland inte äter på flera dagar, men när dem väl äter sen så äter dem mycket.. Därför kan människor känna sig hungrig som en varg om man inte har ätit på länge. (Det var han hundmannen som kan prata med hundar på tv4 som berättade detta).

    Men det här med "trött som en gnu" är ett uttryck man kan fundera på om det finns någon logik i överhuvudtaget... dock har ju du hittat en bra förklaring här :)

    SvaraRadera
  5. Uttrycket ”som en gnu” kommer från 1990 då jag och brorsan köpte en Gnu snowboard tillsammans. I samband med vår nyvunna entusiasm gjorde vi allt ”som en gnu”. Att uttrycket lyckats övervinna sig själv och dyker upp 20 år senare är helt fantastiskt.

    SvaraRadera
  6. Stämmer det där med snowboarden? Vore väldigt roligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut sant! Gnu Kinetic hette modellen, stor som ett hangarfartyg och passade bäst i puder-snö.

      Radera
  7. Håller inte med om snowboarden. På 80-talet började vi kalla lillebror för gnun (maGNUs) och allt han gjorde blev uttrycken trött som en gnu, hungrig som en gnu osv :)

    SvaraRadera