onsdag 3 november 2010

Åldersnojor

 
Idag fyller en av mina bästa vänner 26 år och jag vet att hon kommer slänga sig med fraser som "jag fyller bara 21" och "nu blir jag inte äldre" alltjämnt dagen fortgår. Detta vet jag främst för att jag känner henne, men också för att jag märker hur åldersnojorna börjar sprida sig bland mina jämnåriga.

Jag ska inte sticka under stol med att jag själv ibland kan uttrycka mig nostalgiskt över problemfri barndom, där dagens utmaning var att bestämma sig vilken kompis jag skulle leka med, men jag är ändå duktig på att uppskatta nuet och räds inte över att åldras. Klart det är läskigt att växa upp och bära en massa ansvar, men jag vill inte missa det för allt i världen.

Jag vet också att jag påpekat tidigare hur läskigt det är att tiden går så fort, men det grundar sig snarare i att jag vill lära mig att fånga upp de där sekunderna med dess innehåll och hinna magasinera dem i mitt hjärta, innan nästa upplevelse är på intågande.

Jag vill bli äldre! För det finns bara ett enda alternativ till det och det är en etta med jordgolv (jag gillar att ha lite utrymme). Men många verka vilja stå och trampa på samma fläck år ut och år. Ständigt vara i början av 20 och aldrig få uppleva resten.

Hur kul är det?

Nä, jag önskar min vän en hejdundrandes födelsedag och många fina år framöver!

/Annalunda
  

1 kommentar: