onsdag 9 februari 2011

Internätet och nostalgin

 
Ibland muttrar jag över internet och sörjer tiden när man vände sig till papperstidningar eller gick in på Text-tv för att ta del av nyheter och TV-tablån, då ett brev skrevs för hand och tävlingsformulär skickades per post, då det var självklart att lyfta luren och ringa för att gratulera någon på födelsedagen eller bestämma träff, när räkningarna betalades på fysiska blanketter och det inte var en hemsideadress i varje reklam och varje program på TV... ja, ni förstår vad jag menar.

Men, likväl som jag sitter där och suckar, så tycker jag samtidigt att det är bra med denna utveckling. Ett mail kommer fram snabbt och jag har fortfarande möjlighet att skicka det där fysiska brevet om jag vill. Jag kan lätt hålla kontakt med vänner på Ansiktsboken, likväl som möjligheten att ringa dem finns kvar. Den tråkiga processen att betala räkningar är snabbare överstökad och möjligheten att finna information mer utbredd. Jag har stor nytta av och använder väldigt ofta sökprogram som Wikipedia och Google, t.ex.

Och sedan finns den största fördelen av dem alla: Youtube och sidor där det går att spela spel! Vilken arena för nostalgitrippar! Jag har gottat mig i Nintendo 8-bitars i flera dagar nu och "youtubat" gamla barnprogram, så jag blivit alldeles lyrisk!

Tack vare internet.

Så, jag accepterar nu att det går framåt. Jag kan ju alltid titta bakåt!

/Annalunda
  

1 kommentar: