måndag 4 oktober 2010

Stavgångsligan

 
Jag har sett dem två gånger nu, det äldre paret iklädda exakt likadana träningsoveraller och med ett par gångstavar i nävarna. De arbetar tidigt på morgonen.

Första gången mötte jag dem efter gångvägen, där de först hastigt stannade till vid en soptunna och kollade ner i den, sen delade upp sig och gick i olika riktningar. De såg ut att ha ett hemligt uppdrag, där de hastigt tog sig fram med stavarna klickande mot asfalten. Jag vände mig om och såg att de slöt upp igen efter ett tiotal meter.

Imorse hade de hunnit till det lilla torget. Samma dressar, samma stavar, samma systematiska utforskning av soptunnor.

Vilka är dessa människor? Vad vill de med soptunnorna? Jag kunde inte se att de bar på någon påse med pantburkar (vilket brukar vara målet med att gräva bland skräp) och de såg inte direkt fattiga och hungriga ut där de hurtigt spatserade fram i sina fina overaller.

Jag tror att de är stavgångsligan. Utan hämningar.

/Annalunda
  

3 kommentarer:

  1. Men gud så spännande! Det verkar jättemystiskt ju...

    SvaraRadera
  2. Stanna och fråga om du får klappa dom?

    SvaraRadera
  3. Hm, det är ju detta som Säpos informationschef har gått ut i radio och varnat för. Och bett medborgarna ha känselspröten inställda på: avvikande beteende!

    SvaraRadera