onsdag 6 oktober 2010

Whiskey in the jar

Detta inlägg började med en argumentation:

Jag: Hur stavas visky?
Robert: Dubbelve, hå, i, ess, kå, e, y
Jag: Men, är det ett e innan y även fastän vi är i Sverige?
Robert: Whiskey är whiskey över hela världen.
Jag: Säkert?
Robert: Säkert!

I vårt förhållande litar vi inte på varandra (åtminstone inte när det gäller veta-bäst-relaterade saker) så jag var givetvis tvungen att dubbelkolla med Wikipedia.

Whisky (tidigare även visky) stavas whiskey i Irland och USA (båda stavningar i Kanada) och är en spritdryck gjord på spannmål.

Robert från vardagsrummet: Hehehe, whisky! Jag såg just det på tv:n (han kollar på Simpsons, reds. anm.)
 
Vi kan nu konstatera att mitt tvivel om e:et var berättigat och jag kan komma till poängen med det här inlägget:

Pratade med storebror tidigare ikväll. Han har, tillsammans med svåger och ett par till, lagt in en slant på att hyra ett whisky-fat under tre år och däri lagra deras egen spannmålssprit. En ganska intressant investering, som inte kommer ge någon utdelning förrän om 36 månader.

Jag är imponerad! Själv har jag tålamod som en gnu (de gillar snabba ryck) och kan knappt beställa en pizza utan att gå under av rastlöshet innan jag har fått den i min ägo. Att då vänta 3 ÅR på lite dricka skulle vara förödande för min karaktär.

Men jag önskar er all lycka till er whiskybebis! Hoppas den växer sig stor och riktigt riktigt stark!

/Annalunda
 

2 kommentarer:

  1. WhiskEy är bourbon (dryck av tvivelaktig karaktär!) som är hemskheter, gjord på majs. Whisky är bra skit. <- (notera punkten) :)

    SvaraRadera