torsdag 20 maj 2010

Vad har jag gett mig in i?

Jag jobbar på en arbetsplats där var och varannan springer på SATS varje lunch och där diskussionerna om dieter och kost skjuter som små ivriga pilar genom luften.

Många är de personer som rycker i mig och vill få med mig på monsterpass i grupp ute på gräsmattan, som vill introducera mig för sina "PT:s" (personliga tränare) och som ivrigt lirkar och lockar för att jag ska bli lika dedikerad som de.

Jag måste säga att jag imponeras över dessa viljestarka människor. De sliter som djur medan jag sitter på en bekväm stol och bläddrar i en tidning efter intagen mat. Men jag är inte riktigt på samma nivå som dem, inte ännu. Inspirationen saknas, dessutom är mina luncher så korta och medlemsskapet så dyrt (ack, vilken expert jag är på bortförklaringar).

Däremot har jag fallit för grupptrycket på en front: Kosten.
Jag har slagit vad med Sandra att jag från och med måndag ska jag stenhårt köra GI i två veckor, för att bevisa för mig själv och alla andra att jag kan! Förhoppningsvis tappar jag några kilon också på kuppen.

Så, vad tror ni? Fixar jag det?
Annars har Lelle lovat att smälla mig på fingrarna med en linjal.
Och det är ju inte så skönt.

Måndag var det ja...
Inga kolhydrater. Inget socker.
Ingen pasta. Inga potisar. Inget ris. Inte ens rotfrukter. Ingenting.


Hur ska det här gå?!

/Annalunda

5 kommentarer:

  1. Eh?
    Hur ska Fröken ha det? Nämner GI i ena meningen för att i nästa nämna "inga kolhydrater"? Låter som om någon har lurat på dig en massa saker för att skapa kaos och oordning!

    SvaraRadera
  2. Är det så? Inledningsveckorna ska enligt hörsägen vara på det viset. Hänsynslösa. Otäcka. Men du kanske vet hur det egentligen ligger till?

    SvaraRadera
  3. Bara du inte ihop LCHF med GI. Två ganska annorlunda sätt.

    Med GI startar du ju upp med så lite kolhydrater som möjligt. Så då blir det ont i huvudet, dålig andedräkt etc... kroppen sätts i ketos, självsvält och "äter" fett för att få energi.

    Fas två kommer fort, efter 2-3 dagar och då handlar det om att ligga på runt 40-45 gram kolhydrat om dan. Sen efter 6 veckor så går man över på "normalt" ätande, fast med koll på vilken typ av kolhydrat man får i sig. Då äter du 30/30/40 (%fett, protein, kolhydrat).

    Om du bara rejsar på LCHF.. så är det konstant ketos som gäller och du ligger på 75/20/5 (%fett, protein, kolhydrat).

    Oavsett väg... så upplever alla första veckan olika :) Det påverkas ju mest av ditt "sockermissbruk" - lite som att detoxa en knarkare.

    SvaraRadera
  4. jag vet att du fixar det Anna!!!
    du är en fighter...
    När jag körde 2 veckor utankolhydrater och socker så tappade jag 4 kilo =D

    många kramar !!!

    SvaraRadera
  5. Vi får se hur det går. Bara för att vässa till det lite ytterligare har vi kolhydrat-/sockerladdat här ikväll. Tony - Mobba mig på jobbet om du skulle komma på mig med några dumheter. Cathrine - 4kg låter perfekt! Tack och bock!

    SvaraRadera