fredag 17 december 2010

Stressiga ordet "stress"

 
Igår diskuterade jag och Robert begreppet julstress. Hur folk bara springer runt som yra höns i jakten på den "perfekta" julen.

Sedan fortsatte Robert vidare på ämnet stress och berättade om hur han blir stressad av ordet stress. Vi matas hela tiden med uttrycket genom media, vänner och arbetskollegor. Kolla bara rubriker i en vanlig kvällstidning!

"Känner du dig stressad på jobbet? Hur du varvar ner"
"Undvik mailstress - Så skyddar du dig"
"Julstressen ökar år efter år"
"10 sätt att undvika stress"
"Ont i magen? Kan bero på stress"
"Stress, stresselistress stresso stress stress"

Och så vidare.

Jag håller med herrn, det är stressigt med allt tjat och all stress kring stress! Det är nästan så att människor letar efter olika sätt att vara stressade. Det är ett perfekt samtalsämne och nåde den som känner sig lugn och tillfreds - Vad är fel på honom eller henne?

Själv är jag lugn och tillfreds. Jag försöker tänka positivt och tar saker som de kommer. Ibland har jag det lite ruschigt på jobbet, men jag går inte i taket för det. Jag tar nästa tåg istället för att springa som en galning till tunnelbanan. Jag tar hellre ett steg åt sidan och slänger på mig gåsfjädrarna när stressfontänerna skvitter förbi.

Så, ta det lugnt och våga vara filbunke! Det är tillräckligt många där ute som inte lärt sig att koppla av, så du och jag behöver inte göra dom sällskap.

Ha en skön fredag!

/Anna
  

1 kommentar:

  1. Jag håller fullständigt med dig! Jag har tröttnat på att alla pratar om stress hela tiden. Jag tror att många tror att de är "stressade" bara för att de har lite mycket att göra. Det är bra att vara lite under press då presterar man bättre. Sen så måste folk lära sig att coola ner precis som du säger och inte vara så himla uptight eller vad man ska säga på svenska. Kram

    SvaraRadera