onsdag 16 juni 2010

Piglördag

Min nya vän heter Wikipedia. Än så länge har vi bara vågat bekanta oss en aning, men jag känner att det är början till en fin vänskap!

Wikipedia kan flera språk, och berättar intressanta saker för mig. Igår fick jag veta att begreppet "lillördag" uppkommit ur uttrycket "piglördag". Förr i tiden fick inte pigorna vara lediga på lördagarna, utan hade istället sin fria dag på onsdagen. Jag kan gissa att de slog klackarna i taket då! (om de inte var för trötta av allt slit). Detta sa dock inte Wikipedia något om, utan jag har dragit slutsatsen själv.

På väg till arbetet funderar jag över en massa saker. Imorse kände jag mig som ett urladdat batteri när jag vaknade, men när jag kom ut i friska luften möttes jag av solen, vilken genast började fylla mig med energi. Då jag traskade med allt snabbare steg mot tåget såg jag min egen skugga och fick ett litet leende på läpparna. Jag är så mycket mer än bara jag, det finns avspeglingar av mig på andra sätt. Skuggan t.ex.

När jag kom till jobbet öppnade jag kommunikationstunneln till min nyfunna vän. Wikipedia förklarade för mig att en skugga kan ses som bestående av två delar, kärnskuggan och halvskuggan, under förutsättning att ljuskällan som skapar skuggan inte är punktformig. Vad är då punktformig ljuskälla, undrar jag? Wikipedia svarar att dessa egentligen inte finns i sinnevärlden, men stjärnor kan betraktas som sådana. Jag frågar, Wikipedia svarar... Så där håller det på.

Ibland har Wikipedia inga svar, men jag är ändå glad över vår växande relation. Kanske kommer jag någon gång ha äran att dela med mig av mina kunskaper till Wikipedia, tillsvidare kör vi på som vanligt!


Låt din skugga falla över grönskande ängar och njut av denna unika piglördag!

/Annalunda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar