fredag 11 juni 2010

Sär skrivningar.

Jag läste om detta ämne för några dagar sedan i en Metro, och det kändes så skönt att det finns fler än jag som får spunk när sammansatta ord helt plötsligt råkat ut för en bödel och delats mitt itu.

Tidigare har jag hakat upp mig på att folk skriver lungt istället för lugnt, interjuv istället för intervju osv.. Men just nu väger särskrivningarna tyngre.

Tur gubbe
Kassa personal
Sommar tid
Om tala
Innehålls lös.

Exemplen är många.

Dock förstår jag att det finns många med smärre skrivsvårigheter, många som kanske är mer intresserade av helheltsbilden än en snygg ram, också de som kanske har svårt att skilja på vilka ord som ska sitta ihop och vilka som inte ska det, etc. Jag skriver inte heller klanderfritt. Men jag tror att alla har något som de sötsurt gillar att haka upp sig på. Jag leker ordpolis.



Önskar hela min läsar krets en toppen bra helg ledighet!

/Anna

2 kommentarer:

  1. jag levker alltid ordpolis, det får jag en kick av ;)

    SvaraRadera
  2. "Lam framdel" såg jag på ett ställe. Både fel och särskrivet. Om det inte var så att det var någon stackare som hade en lam framdel och behövde pikas. Men jag tvivlar.

    SvaraRadera