torsdag 8 juli 2010

Godis!

Jag sitter i min egen halvsömniga värld på väg till jobbet, när jag plötsligt känner en doft som slungar mig tillbaka till när jag var liten. Det luktar tuggummi. Och inte vilket tuggummi som helst, utan ett som var som ett ihoprullat band i en plastdosa, som gick att dra fram en bit i taget och gå lös på. Det finns någon variant på dem idag också, men de ursprungliga är borta för länge sedan.

Då vaknade jag till liv och började fundera på vilka godissorter jag älskat och som försvunnit.

Plaststruten med syrligt pulver i, med en hård topp som gick att slicka på och doppa i det smarriga. Likaså Double Dip som också var pulver med "dip-pinne-godis". De där som liknade Banana Skids, men hade andra smaker. Den röda lilla burken som det stod coca-cola på och hade syrligt colapulver inuti - Favoritinköpet på marknadsmässan! Sen fanns det chokladrullar som innehöll små "smattrande" godispartiklar, men de minns jag inte namnet på...

Att vara liten och få en peng att handla för på Hallstakiosken var en stor upplevelse. Tråkigt att inte kiosken längre finns kvar...

Nåväl, hittade en länk till en sida där det radats upp mängdvis med godissorter genom tiderna. Kika gärna in där!

http://blogg.passagen.se/oscarwolf/entry/godiset_som_f%C3%B6rsvann_hittar_du1


Ha en fin dag!

/Anna

1 kommentar:

  1. Jag gillar det här inlägget. Klickade genast vidare på länken och gottade mig i minnen och nya upptäckter.

    SvaraRadera