torsdag 29 juli 2010

Nattliga överraskningar

Jag ligger fridfullt och sover när någon plötsligt börjar blinka med en ficklampa i mina ögon.

"Vafaen...!" tänker jag och flyger upp, redo att ta en strid.

Rummet är mörkt, allt är stilla.

Plötsligt smäller det till ordentligt och jag smiter ut i vardagsrummet för att kolla om Robert somnat framför tv:n, eller om också han står beredd att möta den okända fienden.

Ljuset gör en ny staccatto-liknande visit, det lyser upp hela rummet.
Jag börjar nyktra till i min yrvakenhet och inser att hotet var inbillat.

Klockan är tre på natten, jag väcker min slumrande pojkvän (visst har han somnat i soffan) och leder honom till sängen. Därefter ställer jag mig vid fönstret och njuter av åskan som med sina blixtar ger snygga ljuseffekter till de tunga ljudexplosionerna, ackompanjerat av det smattrande regnet.

Jag är lycklig, men måste krypa under täcket igen. En ny dag väntar.
Men nästa gång ficklampan stör min sömn kommer jag bara att le.

/Annalunda

1 kommentar:

  1. Hahaha! Jag satt och läste det här som om det vore en deckare Anna! Spännande! Du kan det där med att välja orden på ett sätt som gör det intressant. Jag trodde ju såklart att det var en inbrottstjuv som skulle visa sig sinare i texten. Men icke! Tji fick jag! Kram

    SvaraRadera