tisdag 13 oktober 2009

Prata med papper.


Nyss hemkommen från syster yster där vi haft myskväll med nostalgi-tv. 

Ganska snart efter att jag ankommit hem till henne började vi prata om att "det vore ju gott att ha något att tugga på". Karin beklagade sig över att de inte hade så mycket frukt hemma. 
Själv föreslog jag att vi kunde gå på Videoteket och köpa lite smågodis eller nåt, vartefter syster smiter iväg och börjar slamra i skafferiet.

-Vad är du sugen på? ropar hon, och när jag tittar in i köket möts jag av följande syn:

















Snacka om att vara förberedd för krissituationer! Det var bara att välja och vraka bland fett och socker. Jag var lyckligtvis ganska "ny-äten", så jag nöjde mig med några sura remmar och Karin följde mitt exempel. Med godiset i hand parkerade vi i varsin fåtölj och påbörjade vår resa in i barndomen....

















Magnus, Brasse och Eva är riktiga genier! Snacka om att ha hittat ett toppenbra koncept för att både underhålla och undervisa. Bokstäver och siffror invävt i musik och komedi, lurigheter och klurigheter.. När jag var liten älskade jag tv-programmet och idag väcktes den där kärleken på nytt. tyckte jag om när de sjöng, lattjolajbanlådan och när jag fick räkna de tecknade gubbarna som dyker upp emellanåt. Nu sjunger jag med i låtarna igen, men skrattar åt skämt som jag inte förstod då jag var en plutt (säkert inlagt för att föräldrarna ska ha lite behållning av programmet också) och nickar imponerande åt hur bra upplagt det är. 

En scen som fick mig att tänka efter var när Brasse undrade varför Eva satt och förstörde papper med konstiga krumelurer. Hon förklarar att hon sitter och skriver brev, men Brasse kan inte förstå att hon inte hellre ritar fina bilder än detta fula klotter. Eva säger åt honom att det går att "prata med papper", vilket får honom att börja asgarva. "Haha, prata med papper? Hej hej papper.." 

Ganska fantastiskt att skrivspråket utvecklats. Att jag kan sitta här och printa ner olika kombinationer av dessa krumelurer, och ni som läser förstår vad jag vill berätta. 

Häftigt, eller hur?

Så, det är vad kvällen gav mig; en mycket trevlig stund med syster Karin, sockerchock, en dos nostalgi och några funderingar över livet. 

Tack för idag!
/Anna

PS: Läste upp blogginlägget för Robert innan jag skulle publicera det, och han vill att jag ska meddela att han vunnit 2 gånger över mig i Betapet ikväll. Jag kanske borde öva lite mer på de där bokstavskombinationerna ;) DS.

2 kommentarer:

  1. Men tror visst du skulle passa i stövlarna:) du får prova mina:):)

    SvaraRadera
  2. Åh det var länge sen jag såg "fem myror". Det mesta jag försöker se just nu är en mus i råttfällan i vårt kök...Men den är ack så listig! Godisremmar lät väldigt gott. Kanske måste hitta åt några som man kan sitta och knyta ihop till stora nystan, för det gör jag alltid med dem :)
    Kram gumman!
    PS, låt inte Robert bli för mallig över vinsterna, för de kommer ju inte att vara länge ;) DS.

    SvaraRadera