söndag 6 december 2009

Åka tidsmaskin.

Jag är väldigt fascinerad av våra fem (ibland sex) sinnen. 


Till exempel förmågan att känna lukt är ju fantastisk! Ibland kanske det skulle finnas en av-knapp (vid mindre angenäma dofter), men annars är det otroligt intressant, framförallt när det gäller doftminne. 


Det kan dyka upp en extremt snabb förnimmelse av en viss doft och poff slungas du tillbaka till något du varit med om som kan förknippas med denna. Du hinner inte ens tänka efter så är du på besök hos tandläkaren, hemma hos mormor, i famnen på någon gammal flirt, ute vid kusten.. Ja, vart helst doftminnet slussar dig! 


Idag använde jag en hårspray som jag nyligen inhandlat. Jag hade försökt få tag på den länge, eftersom mitt intränade minne erinrade sig att det var en kanonbra spray. När jag sen applicerade produkten (fina ord här) i mitt mindre imponerande svall letade sig doften till min näsa och på mindre än en sekund var jag i Kalix. 


Under en stund gjorde jag mig klar för att gå till skolan, piffa till mig innan kvällens festligheter, fixa i ordning scenlooken inför spelningen... 


Jag snusade på hårtesterna, blundade och vandrade omkring i minnets korridorer ett tag, sen reste jag hem igen för att förstärka Kalix ytterligare med hörselminnet: I Stereon spelas Tower of Power - Diggin on James Brown. (Visst hade vi skoj?)






Ja, det är häftigt det här med sinnena. De har flera fantastiska funktioner, men min favorit är att jag kan åka tidsmaskin, när jag vill!


/Annalunda


Till mina klasskamrater från Kalix-tiden: Jag saknar er och önskar er allt gott här i livet!!!


1 kommentar:

  1. Åh finaste Anna! Underbart skrivet! Ja, det är fantastiskt hur man kan sväva iväg ibland. Det är tur att vi har våra sinnen så vi kan minnas våra fina stunder.

    Saknar dig och hoppas du har det underbart!
    Massa kärlek till dig! Puss!

    SvaraRadera