fredag 11 december 2009

Stockholm - gången med mången första gången






Tre dagar flyger förbi så snabbt, speciellt då det finns saker att göra hela tiden. Det har varit otroligt roligt att vara här! Just nu sitter jag på tåget (en ny erfarenhet för mig, internet på räls) och försöker sammanfatta allt som hänt under den här resan. 


Jag har för första gången arbetat på ett kontor. Visserligen med väldigt enkla uppgifter, men jag har ändå fått känna av atmosfären! Mitt ansvar har legat i att fixa iordning alla julkort och slå in alla julgåvor som Georgson skickar ut till sina kunder/medarbetare (?). Det har varit mycket pysslande och druckits mycket kaffe minsann. 

Jag har för första gången ätit "riktig" sushi, inte sån där i plastkartong som säljs på matbutikerna. Det var sisådär. Rullarna med gurka och avokado var smarriga, men den råa fisken smakade knappt någonting om man inte bombarderade den med soja, wasabi och ingefära. På det hela taget var det ganska ok, jag kan gissa att det är något man lär sig äta och fastnar för.

Jag har för första gången kollat på en lägenhet i Stockholm. Det är bestämt nu att vi ska flytta dit och det känns både otroligt spännande och en aning vemodigt. Jag kommer verkligen sakna vår nuvarande mysiga villa-lägenhet... Men å andra sidan tror jag vi kommer få ut mycket mer av livet genom att bo här, åtminstone nu. Lägenheten var inte särskilt stor, men med en fantastisk balkong! Stort vardagsrum och badkar gav helt klart pluspoäng, trots att köket kunde varit lite större. Dock brukar många av våra middagar (läs: alla) åtnjutas framför TV:n, så det blir nog inga problem. 

Jag har för första gången varit "på landet". Hemma säger vi att man åker ut till stugan, men här nere är det annorlunda. Erika och Per har ett jättemysigt hus vid vattnet! En liten oas som kontrast mot den livliga stan. Såg inga kor (vilket är standard i min upplevelse av "på landet") men däremot flera rådjur. De låg och tittade på oss i mörkret, de fina små liven.

Jag har för första gången gått omkring och sökt jobb med CV i hand. 11 stycken har jag delat ut. På en del ställen är det anställningsstopp, på andra har de hemsidor som man anmäler sig på. Men på några ställen verkade det ganska positivt. Bland annat en underbar leksaksaffär som jag lätt skulle kunna trivas på. Jag har hopp!

Och nu sitter jag här och åker för första gången 1:a klass. Kusin har ordnat så jag både kan nyttja internet och har fått äta trerätters. På ett tåg! Helt fantastiskt...

Nu är planen att varva ner efter många turer i första gångs-landet. Tror minsann jag ska kolla lite film och kanske t.o.m slumra en sväng. 

Tack till Erika för att du ordnat det så bra för mig och verkligen bjuder på dig själv!
Tack till Robert för att du håller ställningarna hemma när jag ränner iväg på äventyr!
Tack till mamma och pappa som hjälper till med skjutsar och planering och allt!
Tack till Karin och Björn för att ni hejar på mig!
Tack till mina vänner som också hejar på mig!
Tack till alla andra för att ni orkat läsa ända ner till den här raden!

Tack o hej! Trevlig helg!
/Anna



2 kommentarer: