onsdag 13 april 2011

Smågodis och spellistor

 
Jag tycker om godis - speciellt choklad, godisar som är sura och söt, mjuk lakrits. När jag köper lösviktsgodis är det väl valda favoriter av dessa sorter som hamnar i påsen.

Jag tycker också om musik - speciellt melodiös jazz, snygg stämsång och alternativ rock/pop/country. När jag gör en spellista på dator/telefon/iPod är det väl valda favoriter ur dessa stilar som hamnar i mediaspelaren.

Det känns varje gång som att jag har lyckats med något fantastiskt! Jag har samlat allt det goda i livet på ett och samma ställe, vilket kommer resultera i en enorm tillfredsställelse utan gränser. Vilken succé!

Sen går det några minuter.

Jag börjar se över vad det är jag plockat ihop. Är allt verkligen lika häpnadsväckande bra, egentligen? Är inte den där chokladen mycket godare än de där hårda tråkiga surisarna? Och varför valde jag den där platta tråkiga låten, egentligen?

Där sitter jag till slut och sorterar besviket bort och letar stressat efter det godaste, det bästa. Det som ska få mig att känna lycka och fjärilar i magen.


Och jag ångrar att jag inte köpte en dubbelnougat istället och satte igång "Lovely day" på repeat.


/Annalunda
 

3 kommentarer:

  1. Ord från en god vän på en ö: Godis är inte det som ger lycka och fjärilar i magen. Det är kärleken till dig själv och andra som gör det. Don't forget and don't substitute.

    SvaraRadera
  2. Hoppas du inte tyckte att det var en hård kommentar... Jag tycker ju om dig!!

    SvaraRadera
  3. Fint sagt Anneli, tack! Jag har turligt nog lärt mig det där och jag fascineras lite över att du tog det jag skrev så djupt :) Och nu när jag läser om det igen kan det tolkas in en hel del.

    Men egentligen ville jag bara skoja till det lite och jämföra två olika saker som jag stör mig på - att jag aldrig lär mig att skala ner och nöja mig med kärnan.

    SvaraRadera