onsdag 18 november 2009

Uppsägningstider


Jag är lite upprörd. 
Eller ganska mycket.

Känner mig nästan som någon av tanterna som handlar på Konsum och får spel om korven höjts 2 öre.

Men hade det bara rört sig om 2 öringar hade jag inte reagerat. 

Uppsägningstider - Ett sätt att suga ur konsumenten pengar in i det sista. Jag skulle vilja ha överseende för det här med uppsägningstider, men det är svårt för mig att acceptera. 
I bostadsfall kan hyresvärd behöva tid på sig att hitta nya inneboende för att inte stå utan inkomst för en tom lägenhet, absolut! 

Men när det gäller telefoner, bredband, tv och annat krafs förstår jag inte varför bolagen ska vara så giriga! Det här med flytten blev bestämt snabbt för vår del, och efter sista december har vi ingen användning av telefon, bredband och tv. Men liks förbenat måste vi punga ut hela månadskostnader till slutet av februari. Även fast vi inte kan använda abonnemangen! 

Och idag skulle jag säga upp mitt medlemskap på ett gym här i stan. 3 månaders uppsägning, jajamen! För ett gymkort?? Som de redan tar överpriser för (jag vet, dumt av mig att haka på, men jag gillade idén med deras träningsupplägg). Jag förklarar för dem att jag inte kommer kunna nyttja mina sista 3 månader, eftersom jag inte kommer bo här i stan. Men icke! De rubbar inte på sina fina regler en tum ens en gång. Vad är det för stil? Här har jag varit duktig inbetalare i många månader, men när jag vill ha lite stöd skrattar de bara åt mig! Det ger verkligen ingen god reklam - Jag kommer absolut inte teckna något nytt medlemskap där om vi flyttar tillbaka i framtiden.

Usch, jag blir så arg! Varför kan inte företagen vara lite snällare mot sina kunder? Om de skulle "bjuda" på kortare uppsägningstid skulle det välkomna till nytt tecknande av abonnemang i framtiden, jag skulle i alla fall känna så. Eller så skulle det åtminstone finnas en "pausperiod", under tiden det tar att flytta från punkt A till punkt B. 

Nädå, det är bara att låta dem skyffla in sedelhögarna som jag och alla andra pungar ut...

Blä för uppsägningstider på flera månader! 
(En eloge till E-on dock, de har endast 5 dagars uppsägningstid. Hurra! Fler borde ta efter)

Är det någon som har ett rimligt argument mot ovanstående, så varsågoda!
Men just nu hittar jag ingenting vettigt i det.

Ha en fin kväll! 
(så lovar jag att vara mindre arg nästa gång ;) )

Puss
/Annalunda


2 kommentarer:

  1. Ja egentligen är det sjukt.. Snacka om att betala för saker man inte får.. jag menar.. vad kan gymmet göra med dina pengar under 3 månader efter du sagt upp det?.. Nä sånt svindleri är fan skam på torra land!

    SvaraRadera
  2. Du kan ju försöka sälja gymkortet till någon annan, eller ge bort det i present till nån. Även om ett gymkort är en ganska känslig present :P men iaf, jag har brainstormat och kom fram till det där.
    kram!

    SvaraRadera