torsdag 10 september 2009

Tack och Hej



Fast i omvänd ordning. Först hej, sen tack flera gånger om. Var det bra så? Vill du ha på summan? 

Jobbet alltså. Jag funderar hur många gånger jag hejar och tackar per dag? Alltid glad, med ett leende på läpparna och en intränad vilja att hjälpa var och en som kommer i min väg. Kunden har alltid rätt, jag har alltid fel. Hej.. Tack.. Tur att det finns så många fina människor som travar in på butiken och lyfter stämningen. Hej! Tack!

Ibland kan jag bli alldeles snurrig över alla upprepade fraser. Gång på gång på gång på gång passerar de per automatik mina läppar. Speciellt i kassan.
Jag försöker variera mig emellanåt, men efter ett tag är det lite klurigt att komma på nya meningar, som ändå passar in i sammanhanget. Det går ju inte att improvisera lös eller utveckla eller för den delen inveckla hur som helst, då kunden kanske skulle villas bort i mina försök att få ett mer omväxlat "kassa-språk". Som tur är går det att krydda standardorden med "extraord", lägga till, prata runt. Skönt också då det går att läsa av lite hur en person är som och slänga in en snutt konversation i det hela, prata runt, prata strunt. Det gör det hela mycket lättare och för det mesta även riktigt kul! För jag gillar mitt jobb, inget snack om saken. Men då och då känner jag mig trött på monotonin... Som ikväll då jag suttit nästan hela mitt arbetspass i kassan.


Hej/hejsan/hallå/tjena/halloj/hej hej/tja

Vill du ha på summan?/vill du ha på beloppet?/på summan?/på beloppet?/summan?/beloppet?

Var det bra så?/bra så?

Tack/tackar/tack tack/mången tack/tack så mycket/tack ska du ha/Tack och Hej

/Anna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar