måndag 28 september 2009

Midnatt råder..


...men det är inte tyst, åtminstone inte i vårt hus.

Har precis tackat för mig i min och Roberts tv-spelsmaraton. Ögonen svider efter allt fokuserande på att skjuta zombies och köra jeepar. Men Robert sitter kvar framför dumburken, helt förtrollad av lekstugan bakom rutan. Jag sugs också in i dessa surrealistiska världar ibland, det kittlar i magen av spänning och jag glider omkring i ett härligt rus. Efter ett tag är dock min tv-spelskvot fylld och jag vill tillbaka till verkligheten igen.

Många tycker det är fånigt med tv-spel. Speciellt då vuxna ägnar sig åt det, då är det verkligen slöseri på tid och barnsligt. Men vad är vuxet och moget då? Betala räkningar, sköta hemmet? Det hinner man göra också. Någon sa till mig en gång att du inte är riktigt vuxen om du glömmer bort hur det är att leka. Mycket bra sagt tycker jag! 

Jag älskar att leka! Tycker om att sätta lite guldkant på tillvaron med en gnutta sorglös barnslighet. Jag känner många vuxna människor som glömt bort det. 

Ta bara hur tiden efter ett arbetspass används. Större delen (och här bör tilläggas att det är främst kvinnor jag syftar på) av folk i min närhet skyndar hem för att fortsätta jobba. Städa, tvätta, laga mat, arbeta i trädgården osv. Visst kan det vara en fördel att ordna lite käk när kistan är tom, och det är heller inte trevligt att bo i ett sopförråd, men det görs alldeles för stor sak av det hela. Så många måsten, som äter upp en. Vad hände med "Det kommer en ny dag imorgon"? Semestrar spenderas genom att jobba med huset som aldrig blir klart. Det ska donas och fixas och lagas och målas och sys och jag vet inte allt. Nu kanske ni inte håller med mig. Det finns många motargument. Barnfamilj - Ja, givetvis måste det hållas viss rutin när det finns små i huset, men kommer ni ihåg att föräldrar också ska ha roligt? Det kanske inte kommer en ny dag - Nä, kanske inte, men ska då den sista spenderas som den fyrtioelfte i raden av förrådsstädning? Disken blir inte ren av sig själv - Absolut inte, men smutstallrikarna anfaller inte under natten om den nu skulle ignoreras en gång. 

Ja, det finns många om och men, men poängen med det hela är att jag önskar att folk inte glömmer bort att leka. Ha roligt. Våga släppa på kontrollen ibland och bara glida en stund på en busig våg av glittrande möjligheter. Även om det bara är för ett par veckor under sommaren, en dag, en kväll, en timme. 

Så, sätt dig ner en stund med tv-spelet, läs lite i boken, lyssna på skivan, dreja den där lerklumpen, tanka vespan... Välj själv, men välj inte alltid bort dig själv.

Bara några nattliga funderingar.. Sov gott!
/Anna

1 kommentar:

  1. Det är så sant såååå.....
    Just nu är det väldigt stökigt här men jag sitter vid datorn så....jag valde nog det lekfulla alternativet här på morgonen.
    Kram, gumman, mor

    SvaraRadera